Du, en blivende Torturist?


http://no.wikipedia.org/wiki/Tortur

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=587625

Neal Walker, Sky News Online

Siden jeg var liten jente, jeg har alltid spurt meg selv hvorfor nazistene gjorde det.Hvordan kunne de adlyder slike ordre? Og der jeg var, jeg adløde dem selv.

En fransk TV eksperiment, hvor uvitende deltakerne ble oppfordret til å torturere en skuespiller har trukket sammenligninger med grusomhetene i Nazi-Tyskland.

The Game Of Death hadde alle pynt til et tradisjonelt TV-quiz show, med en brølende publikum og glamorøse og kjent vertinne.

Men deltakerne på messen  forstod ikke at de tok del i et eksperiment for å finne ut om tv kunne presse dem til vanvittig  tortur.

Spillet involverte deltakerne til å stille spørsmål til en annen «spiller», som faktisk var en skuespiller, og straffe ham med 460 volt når han svarte feil.

Tilslutt skriker  mannen «Slipp meg» tier, og ser ut som han er død.

Uten å vite at deres  offer var en skuespiller, den tilsynelatende motvillig fristelsen fulgte det ordre fra foreleser, samt sanger av «Straff» fra et studio publikum som også trodde spillet var ekte.

Programmets produsent og et team av psykologer rekruttert 80 frivillige, fortalte dem at de tok del i en pilot for et nytt TV-show.

Produsent Christophe Nick sa 80% av deltakere gikk hele veien, sjokkerende  å tenke på når offeret får 460 volt  kom til å dø.

Av 80 spillere, var det bare 16 som nektet å torturere offeret og gikk ut av game showet.

En konkurrent ble intervjuet etterpå sa att  hun gikk videre med torturen til tross av  at hennes besteforeldre var jøder som hadde blitt forfulgt av nazistene.

«Siden jeg var liten jente, jeg har alltid spurt meg selv hvorfor nazistene gjorde det, sa hun. «Hvordan kunne de adlyder slike ordre? Og der jeg var,og  adløde dem selv.»

«Jeg var bekymret for at skuespilleren, sier en annen spiller.» Men Samtidig var jeg redd for å ødelegge programmet.»

Enkelte observatører var skeptisk til den manipulerende måten deltakerne ble håndtert på.

«Det er elementer av manipulering fra starten, sier Jacques Semelin, psykolog og historiker som studerer folkemord og totalitære styrer.

«De er lydige, men det er mer enn bare lydighet – det er publikum og kameraer overalt.»

Men for filmskaperne, var manipulerende kraft TV nøyaktig det samme som fant sted når folk manipuleres til å utføre tortur.

Programmet trekke paralleller med et eksperiment utført av Yale University psykolog Stanley Milgram.

Hans eksperiment målte vilje til studien deltakerne å adlyde en autoritet figur som instruerte dem til å utføre handlinger som er i konflikt med deres personlige samvittighet.

Studien startet i juli 1961, tre måneder etter starten av rettssaken mot nazistiske krigsforbryteren Adolf Eichmann i Jerusalem.

Milgram utviklet eksperimentene å svare på dette spørsmålet: «Kan det være at Eichmann og hans millioner medskyldige i Holocaust var bare å følge ordre? Kan vi kalle dem alle medskyldige?

Kilde: http://news.sky.com/skynews/Home/Strange-News/French-TV-Experiment-

Legg igjen en kommentar

